چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

غارت جنگل‌های هیرکانی و زاگرس با قاچاق چوب | نرخ پایین سرخدار‌ها

  • کد خبر: ۱۰۹۷۲۲
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
غارت جنگل‌های هیرکانی و زاگرس با قاچاق چوب | نرخ پایین سرخدار‌ها
مظنه درخت‌های کهن سال جنگل‌های زاگرس حالا به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. بهشت قاچاقچی‌های یاغی که تبر به دست به میراث چندهزارساله این کشور رحم نمی‌کنند حالا هرچه قدر هم مسئول مربوط داد بزند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ مظنه درخت‌های کهن سال جنگل‌های زاگرس حالا به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. بهشت قاچاقچی‌های یاغی که تبر به دست به میراث چندهزارساله این کشور رحم نمی‌کنند حالا هرچه قدر هم مسئول مربوط داد بزند؛ قاچاق و فروش چوب و زغال جنگلی ممنوع است به خرج کسی نمی‌رود. روزنامه «شهروند» در گزارش مفصلی به غارت این جنگل‌ها پرداخت و روایت غم انگیزی از آن منتشر کرده است.

اینکه جنگل‌های هیرکانی ۷درصد مساحت ایران را در برمی گیرند و قدمتی ۲۵ تا ۵۰میلیون ساله دارند. جنگلی که محل امنی برای ۲۹۶گونه پرنده و ۹۸ پستاندار است؛ اما حالا ذره ذره جان می‌دهد. آمار‌ها از ۲۰۰ تا ۲۲۰ کامیون چوبی خبر می‌دهند که از شمال زاگرس و لرستان راهی شمال کشور و تهران می‌شوند. این وسط درخت سرخدار محبوب قاچاقچیان است برای سود بیشتر. درختی که تکه تکه می‌شود برای پر کردن جیب قاچاقچیان و دلال‌هایی که در کار چوب هستند.

درخت سُرخدار اگر ۱۰۰ الوار ۲متری بدهد، بالای ۴۰۰-۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و هرازچند گاهی همین درخت با قیمت درشت‌تر از این‌ها هم معامله می‌شود. جنگل‌های سرخدار به آرامی رشد می‌کنند به نحوی که میانگین رشد سالیانه آن‌ها ۱۰ سانتی متر است، اما با همین رشد آهسته و پیوسته ارتفاع آن به ۹ تا ۳۰ متر و قطر آن نیز به ۳ متر می‌رسد. شصت ونه تن چوب قاچاق آماری است که برای سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

۱۰۸ تن چوب قاچاق هم برای سال۹۹ ثبت شده است. آمار متغیری که هرسال نمی‌توان رشد یا کاهشی برای آن پیش بینی کرد؛ اما هستند درختانی که نرخشان پایین است. برای مثال صنوبر را کیلویی ۲هزار تومان می‌خرند. یک ماشین پر شده از تکه‌های صنوبر در نهایت ۲ تا ۳میلیون تومان عاید قاچاقچی می‌کند. فقر، اما باعث شده برای قاچاقچی جماعت فرقی نکند چه درختی را قطع می‌کند آن‌ها برای پول بیشتر همه کار می‌کنند؛ اما می‌توان کنترلی روی این اوضاع داشت؟ می‌توان قاچاقچیان و درخت‌هایی را که قطع می‌کنند ردیابی کرد.

جواب روشن است: نه. چرا؟ چون تنها چوب‌هایی که به شکل درخت کامل جابه جا می‌شوند، امکان کنترل دارند نه وقتی تکه تکه می‌شوند. بیکاری، تورم و شرایط اقتصادی حال و روز درختان و جنگل‌ها را بد کرده است. شرایطی که باعث شده خیلی‌ها اره به دست شوند برای گرفتن کمی پول. تازه مافیای چوب به ویژه حالا که قیمت چوب افزایش پیدا کرده و تورم به جنگل‌ها کشیده شده است، برای حمل بارشان کلی خدم و حشم دارد. چون اغلب این محموله‌های قاچاق از سوی عوامل باند اسکورت می‌شوند و بعد هم دیگر تمام تا بریدن یک سرخدار دیگر.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->